Pages

Saturday 6 August 2011

Mai Secawan

Huih..tengah tengah malam bute ni jugaklah aku nak sebok post entry. Dengan berbekalkan hidung meleleh leleh dan mata bengkak ni, aku nak jugak ngengade ngadap laptop. Btw, meleleh leleh dan bengkak bengkil ini bukanlah disebabkan menangis mengenang nasib mahupun kecewa mahu terjun lombong TETAPI.....jeng..jeng...jeng...ini adalah simptom simptom mahu demam atau lebih dikenali sebagai dehydrated oleh physiology badan aku(badan korang tidaklah pule aku mengetahuinye). Al maklumlah bulan puasa ni, nak minum yang gempak gempak sajos...air taknak kalah, tebu lah, leci lah, asam boi lah, peel fresh botol RM 6.90 lah (murahgilelahweiiiiiiiiinibetoltaktipupunyeeeee) dan pelbagai air lahhhhh...naseb bek tak kepingin air pelik pelik cam air derian ka, derian campoq leci ka....aih merapu dah dia!!

Ok, bagi mengelakkan symptoms yang berlaku kepada saya, kita semua haruslah mengawal nafsu terhadap air-taknak-kalah di atas dan banyakkan minum air masak/jarang/putih/mineral/suling/R.O etc. Kenapa ya? sebabnya, sedang kita berpuasa, our body seronok melakukan detoxification process which pabila kita dehydrate, kidney cannot do their job, which is purifying the blood. Lagipun bila kita minum banyak banyak air-taknak-kalah, workload kidney kita akan bertambah. Dahla dehydrated, bagi lagi air-taknak-kalah, banyak lah keje dia..sian dia.. =(

So, when kidney's job increase, they cannot take it anymore, then all the workload will be passed to the other organs like liver. Jadi, pabila banyak sangat keje, diorang pon stress. Ala, cam kite jugaklah. Bila dah kena buat kuih raya, patu pikir proposal FYP, sebok sebok pikir nak naikkan martabat blog campor plak ngan gedik nak hantar adik gi Makassar tambah dengan masalah tak hantar list chemical FYP (Ok, ni aku je.) mulalah menggelabah cam labah labah pastu stress, pastu jerawat banyak banyak pastu mulalah nak nagis tak tentu pasal sebab masuk sem tak dapat start FYP. Padan muka aku! Ok2, back on track, apabila organs stress, diorang pon cam kitelah, start nanges, menjalankan mogok dan hasilnya....constipation,dry and itchy skin, acne, nosebleeds, URTI, coughs, sneezing, sinus probs and headache (hah! complete penyakit last 4 tu aku punye)


Bukanlah aku menyatakan bahawa, janganlah minum air-taknak-kalah tetapi banyakkan minum air masak. Bukan sahaja dapat mengahalang dehydration, malah dapat juga glowing skin dan body idaman malaya...ececece...lpas ni mesti abes mineral water kat Giant sebab glowing skin and body idaman malaya punya pasai. Tapi pasal glowing skin and body idaman malaya tu tak tipu. Carila journal kalo tak pecaye. So, rakan rakan marilah kita amalkan tagline "KAMI SAYANG AIR MASAK". Jangan pakai tagline je, minum sehari 2L, pasti anda bersinar sinar cam lampu raya.


Baiklah, sampai di sini sahaja entry saya yang lebih kepada merapu berbanding info sihat. Sekian, wassalam. Bye! *AAAAAHHHHCHOOOOOMMMM*



5 comments:

  1. LOL, sile jage kesehatan cik ain oi~ bln2 pose saket plak kan~

    p/s:mintak sket air-taknak-kalah hehe. Ak hari2 sirap je..takpon sarsi..xkelas eh..

    ReplyDelete
  2. hehe dalam artikel ni aku suka ngan tagline "kami sayang air masak" hehe

    ReplyDelete
  3. Harir Al-Azraq: Tulah, aku pon sedang berusaha 2L sehari nih. Uih, sirap ngn sarsi tu tergolong air-taknak-kalah la tu...hehehe
    Tipskerjaya: Yeah! 'KAMI SAYANG AIR MASAK'! Pakailah untuk martabatkan air masak..hahahaha

    ReplyDelete