Pages

Monday 8 August 2011

Kenapa Saya Suka Raya Time Dolu-Dolu?

Yeah, yeah. I know, puasa baru je seminggu tapi aku dah nak cerita pasal raya. Well, tadi sebelum berbuka sempatlah aku berangan, melepak, melepek ngan mengimbau memori daun pisang, teringatlah pulak raya masa zaman aku muda mudi dulu. Muda mudi tu waktu aku kekanak, zaman main tepi parit, petang2 main polis sentri, muka pon comot comel lagi, sekarang muda belia bukan tua bangka tau. Hmm.. tapi entry aku kali ni bukan nak cite polis sentri ke, main kawin2 or main mak2 (so typical budak perempuan), sebab kita tengah bulan puasa, mestilah aku lagi interested nak cerita pasal raya, kene pulak time aku mengimbau memori daun pisang tadi. So, here we go!!!

5 Things why I love raya during my childhood:
1. Balik Kampung
    Dulu, aku ada 2 kampung. Satu kat Johor satu lagi kat Pahang. Buat raya aku lagi menarik, rumah nenek aku yang kat Johor tu memang betul2 tengah bandar, lagi 2,3 batang pembaris panjang sampai lah kat Tambak, Johor. While rumah nenek aku yang kat Pahang tu, memang habis kampung lah. Siap jamban kat luar tu. Korang berani nak gi malam2? Aku tak berani tapi kalau perut dah ngade2 sangat aku jerit je supaya bapak aku teman. ^_^'
  Tiap tiap kali nak balik raya, family aku mesti balik 2 hari sebelum raya supaya dapat puasa sama ngan atok nenek aku. Atok ngan nenek aku for both parents still ada lagi sekarang tapi dah tak daya cam dulu la. Cakap pon dah melalut lalut, nenek aku nak cakap ' aku nak MAKAN ni' boleh pulak dia sebut 'aku nak KAWIN ni', nak jugaklah aku tersembur tapi sebab dia dah nyanyuk, kembang2 je la hidung tahan gelak. So setiap tahun family aku akan alternate raya. If tahun ni raya Pahang dulu, tahun depan akan raya JB dulu. Tapi raya sekarang sudah tidak berapa nak bermakna lagi, sebab grandparent aku yang kat JB tu dah duduk KL. Punah sudah harapan nak balik raya jauh2.

2. Makanan
    Kuih raya dolu dolu memang best! Manede pakai cornflakes2 ni. Masa nenek aku sihat lagi, dia mesti buat kuih bahulu. Gigih kan beliau? Pastu bahulu tu mesti bentuk ikan mas berenang renang. Aku pon tak tau apekah motifnya buat bentuk ikan mas tu, besar kot. Kalo buat kek besday nampak jugak motifnya untuk cucuk lilin-ikut-suka-kau-nak-cucuk-bape-batang. Lepastu, dengan kegigihan atok aku plak, dapatla kitorang makan lemang buatan sendiri. Berkrim dan disukai kaum kerabat.
   Kalo kat Johor pulak, atok aku dengan terror (-ist?) anyam ketupat. PEhh...punyelah terror, sambil tido pon dia boleh abeskan semua daun penuh 1 pokok kelapa(sapepercayaakumemangkesiangile). Kalau raya kat Johor, makan memang superrbbbb. Mewah bai! Kalah makan buffet Swiss-Garden. Makan mewah ni semua gara gara nenek aku yang amat menchentai masakan Johor. First raya, ketupat+lodeh+kuah kacang+rendang ayam&daging+sambal goreng. Second raya, laksa Johor. Third raya, Nasi Beriyani, tengok,dah macam orang kawin pulak. So, raya yang seterusnya bolehlah korang letak sendiri or request menu, yang kenyang aku jugak.

3. Mercun
   Korang kenal mercun? Sape yang muda belia cam aku mesti kenal. Tapi aku agak, lagi 5 tahun mercun pun dah jadi bahan tayangan umum kat Muzium Negara je. Sekarang dah jarang dengar bunyi 'dam..dam..dum...' takpon 'kecisssss...BOM!' takpon 'pssssss....pom..pom..pom'. Masa dulu, mak aku akan memperuntukkan  2 beg plastik hitam yang penuh dengan bahan2 terlarang ni. 1 untuk main kat JB and 1 lagi untuk main kat Pahang. Tapi main kat Pahang lagi best sebab creativity boleh dijana kat sana. Sebab terlalu creative and innovative, aku yang bijak ni gantung mercun cina yang bunyik 'psss...pom..pom..pom' tu kat pokok terung makcik aku. Habis pokok terung makcik aku mati 1 malam sebelum raya. Innalillah, dah arwah dah pokok terung tu. Kat Pahang jugak aku tengok macam mane nak sediakan dan apakah meriam buluh. Kalo nak tunggu kat KL, buluh pon belum tentu ade lagi.

4. Tawaf Kampung
    Baik kat Pahang or Johor, activity kanak2 Ribena ni aku memang suka sebab aku ikut je, mesti dapat duit raya. Tak kesahlah orang tu nak bagi berapa pon, aku terima dengan poket terbuka. Ntah ngan anak sape ntah aku main pakai ikut je diorang pegi tawaf satu kampung. Tapi mak aku tak kesah pon sebab pusing, pusing, pusing sedara mara jugak. Satgi aku datang lagi ikut mak bapak aku, dapat lagi duit raya. Tapi aku buat2 jelah mcm tak penah datang lagi rumah orang tu.
   Kalau kat Johor, mak aku tak kasi pegi tawaf2 ni sebab jiran seblah menyeblah tu Chinese, so takde maknenya aku sebok nak tawaf. Biasa budak2 yang tawaf ni local, so diorang tau la mane nak terjah, mane nak lintas, mane nak celah longkang and unfortunately, takde sorang pon dari kalangan diorang sedara aku. So, sudahnya, aku jadi tuan rumah yang bagi duit raya kat kanak2 tawaf ni. Nenek aku pulak memang rajin je nak melayan, ape lagi, makan memang sedap, air sirap berpeluh peluh pastu sebalang besar coins memang khas untuk diorang. Lepas perut penuh, poket penuh, kang satgi lepas 2,3 jam 'eh..bukan awak dah datang ke tadi?'.

5. Kaum Korga
    Benda yang paaaaalllliiiiinnnnnggggg beeeesssstttt time raya adalah jumpa semua kaum korga. Masa ni lah maklong,pakngah,makcik, pak anjang, pokde, poksu etc. balik. Masa ni jugaklah time2 untuk update cerita2 terbaru serta gossip2 panasss. Bila lagi kan? Yelah, jumpa pon macam raya, setahun sekali. Dulu best sebab sepupu2 semua kecik2 lagi. Main kejar2 dalam rumah la, teasing each other, nganga depan tv tengok Sembilu, semua tu zaman sepupu sepapat hingus meleleh leleh lagi, masa tu pon zaman2 minat boyband, BSB, N'sync, New Boyz eh.... Tapi sekarang?? Semua dah taknak jadi orang Malaysia, semua nak jadi Indonesian, termasuklah adik aku yang aku baru je gi anta dia pagi tadi. Tu tak kira lagi abang sepupus aku, dah jadi bapak orang dah, dulu timang2 aku, sekarang aku pulak timang2 anak diorang. Apa sudah jadi? Nasib baiklah aku masih lagi tergolong dalam orang yang masih boleh menerima duit raya.

Aku rasa cam baru je lagi aku merasa everything above that I missed so much. But life goes on kan? Sebab tu la aku buat post ni supaya dalam masa 30, 40 tahun lagi at least I have something to remind me and also stories to be told to cucu cicit.

In conclusion, sape setuju dengan reasons di atas, tepuk tangan macam sea lion *clap3*. So, macam mana pulak dengan '5 Things why I love raya during my childhood' korang? Jom share! =)

2 comments:

  1. sama lah kita..bila ingt balik zaman dulu,rindu sangat2.. (-_-)

    ReplyDelete
  2. intan:betul3...memanglah dulu takde upin ipin, tapi kita ade polis sentri...hehehee

    ReplyDelete