Pages

Friday 12 August 2011

Kuih Raya Pulak


Raya adelah dalam 2 minggu lagi. Aku rasa mesti ramai dah sebok2 buat kuih raya. Ada member aku tu, sebelum puasa lagi kuih raya dah siap. Sudahnya mak dia kena sorok semua balang kuih. Kalau tak, raya nanti tetamu makan kuih tradisional je lah. Ok, untuk entry hari ni, masih lagi mood dah nak raya ni, aku nak share ngan semua kuih raya yang aku suka. So, let's cekidaut!

1. Kuih Putih Telur
Pertama tama sekali aku suka kuih putih telur. Kuih ini telah ditemukan dengan aku dalam sekitar awal 2000. Masa tu, aku beraya kat Singapore, rumah cousin aku. Disebabkan selambe yang teramat sangat, aku korek je segala balang ape yang ada kat rumah dia. Sewaktu operasi korek mengorek, hati aku terdetik ‘Apelah kuih kaler putih rupa buruk ni’ tapi sebab ada cornflakes ngan choc chip aku amek jelah . Aku ngap 1, ngap 2, ngap 3….eh? Aku gi dapur mintak refill lagi. Di pengakhiran cerita, aku bawak balik KL sebalang kuih tu. =’)

2. Kuih aku-tak-tau-nama-dia
2,3 tahun raya kebelakangan ni, makcik aku telah mengenalkan aku kat 1 kuih yang tak manis sangat, cair di mulut dan ade choc chip jugak. Sebabkan kuih ni ringan teramat sangat, aku dengan suka hati sesedap rasa panggil kuih ni, kuih ringan. Pada asalnya makcik aku beli kuih ni untuk orang yang datang rumah nenek aku tapi obsesi aku terhadap kuih ni cam takleh dibendung, lalu habis kesemuanya kat aku ngan adik2 aku je.tsk.

3. Tart Nenas
Disamping kuih2 yang ada choc chip, aku jugak suka tart nenas. Aku pon tak tau kenapa, tapi asal aku pegi je rumah orang mesti aku cari tart nenas dulu. Aku suka tart nenas gulung. Tapi sekarang dah advance, dah ada tart blueberry, tart epal. Korang penah jumpa? Kalo tak penah, maybe taun ni menyusul lah tart2 pelik ni. Tapi tart nenas jugak yang best =) Tart nenas ni macam perkara wajib kat rumah orang, kalau takde tu cam weird la. Yang peliknya, tart nenas kat rumah aku tak habis2 sampailah raya aidiladha. Pelik jugak tu.


4. Batang Buruk
Lagi satu kuih yang aku suka time raya, kuih batang buruk. Yaaaa, memang buruk rupanya tapi cantik di mulut. Aku selalu je kena marah makan batang buruk sebab bersepah tapi aku tak kesahkan semua itu. Makan batang buruk, aku rasa dunia berpusing pusing seperti naik merry-go-round. Senang, nak naik merry go-round takyah susah2 gi Genting, beli je batang buruk. Habis cerita. Walaupun mulut akan comot2 makan batang buruk tapi argghhh…aku tak peduli, lip gloss boleh dibaiki.


5. Kerepek
Walaupon tak tergolong dalam kategori kuih raya, kerepek terukir jugak dalam hatiku.  Sindrom kesukaan terhadap kerepek bukan aku je yang mengalaminya, malah habis satu family aku ada sindrom ni. Kalau datang rumah orang, korga pak aye & mak esah lah yang menghabiskan segala macam kerepek yang ada kat rumah tu. Sudahlah suka datang ramai2 lepastu sekali pusing je balang kerepek, habis dah semua. Tambah tak malu lagi, pantang tuan rumah offer refill, satu korga mengangguk sambil tersengih sengih tanpa segan silu. Saya rasa korga pak aye & mak esah patut bukak kilang kerepek.

Selamat gembira di petang kejap lagi nak bukak puasa! =)


No comments:

Post a Comment