Pages

Thursday 18 August 2011

Julie & Julia


Semalam, aku went through segala jenis movie yang aku asyik collect tapi tak tengok pon. So, aku buang segala yang aku dah tengok and keep those yang belum tengok. Tengah syok membelek all the movies, aku tengok tajuk ni ‘Julie & Julia’. Eh, aku baru terperasan movie ni aku memang cari but because of aku kepam je segala movie yang ada, aku tak sedar pon aku ada movie ni.

Aku kerja kat KLCC. So, after work kalau bukan closing shift, aku akan bermastautin sebentar kat Kinokuniya. Favourite section aku, tak lain tak bukan, cooking section. Dengan keadaan yang masam dan muka berminyak2 lepas balik kerja, aku akan tengok segala cookbook yang ada then revise time tu jugak. Yelah, nak beli tak mampu, so pasang je la cita2 nak beli, sampai ke sudah jadi cita2 je. I remember, one day tu aku dok membelek belek segala macam jenis cookbook, suddenly tengok buku macam movie diconvert jadi buku (do you get it?), which is ‘Julie & Julia’. Aku tengok belek2 tapi bungkus pulak. Cess. So, aku pasang angan2 (lagi) untuk later I will buy the book but I’m going to find the movie first sebab tu je mampu kan. Lepas tu, esoknya aku lupa. ^_^’

Aku memang suka cooking. Tak tau nape, tapi aku memang suke lah. To be specific, aku suka baking. Penah sekali tu, pintu oven rumah aku bersepai. Tak tau la nape jadi camtu. Tengah malam pulak tu, tak ke mistik namenye. Aku amatlah rindu untuk membakar, jadi sanggup aku mengendeng kat mak aku suruh beli oven baru. dan aku berjaya. hehe.. Yang peliknya, aku memang suka masak tapi semua masakan aku, aku jarang makan. Aku lagi suka buat lepastu bagi orang lain makan. Pelik gak aku.

So, semalam dengan semangat yang berkobar kobar aku pon tengok la movie tu. Wei, it is demm inspiring!! For those who love cooking, I think you will love it. Well, roughly the story goes like this, Julie Powell is a young writer with a job at call center. To do something she enjoys, Julie challenge herself to cook all the recipes in the Julia Child cookbook, Mastering the Art of French Cooking and she decides to write a blog to motivate herself and document her progress during the one year challenge of 524 recipes. Woven into the story of Pwell's time in Queens in the early 2000s is the story of Child's time in Paris throughout the 1950s, where she attends Le Cordon Bleu to learn French cooking and begins collaborating on a book about French cooking for American housewives. Aku sukaaaa!!!Yeay! Inspired weh aku untuk mencoba lebih banyak resepi.

Well, aku rasa movie ni interesting because memang kena dengan minat aku yang amat mendalam terhadap makanan. Yelah, aku dok rumah pon, afc jugak channel pilihan aku. Hehe..kadang2 tuka la, masterchef ke, D.C Cupcakes ke. See, aku memang suka makanan. So, don’t blame me. =) Tapi aku rasa kalau korang tak minat cooking pon, movie ni memang best. Serius! Cubalah korang carik kalau teringin nak tengok. Yang penting, aku nak gi cari buku dia pulak. Hehe. Wassalam.

P/S: Agak2 boleh tak aku jadi Julie Powell Malay version? Aku beli buku Julie then I’ll do it the same way as her then blog about every single recipes that I try. (1 blog pon tak terjaga, ni lagi nak buat blog lagi satu. Eheh)


No comments:

Post a Comment